torstai 17. marraskuuta 2016
maanantai 14. marraskuuta 2016
perjantai 4. marraskuuta 2016
Markkinointisuunnitelma
Alustavan suunnitelman teen mangustin markkinointiviestintä kampanjasta.
Tuotteet
https://verkkokauppa.emetro.fi/wihurib2bstorefront/fi/EUR//Teolliset-elintarvikkeet/Makeiset/Sesonkimakeiset/KINDER-MAXI-SURPRISE-100G-JOULUYLL%C3%84TYSSUKLAAMUNA/p/4008400230726
https://verkkokauppa.emetro.fi/wihurib2bstorefront/fi/EUR//Nonfood/Astiat-ja-v%C3%A4lineet/Ruuantarjoiluastiat/COCA-COLA-LASI-0%2C4L-6KPL/p/6415600027335
Tavoitteet
- lisätä myyntiä 20 tuotteella yhden kuukauden aikana, joko niin että yksi asiakas ottaa useamman tuotteen tai useampi asiakas käy mangustissa
Asiakkaat
- Mangustin asiakkaina toimii opiskelijat sekä opettajat sekä myös satunnaisesti muu koulun sisäinen henkilökunta.
Kuinka saavuttaa tavoitteet?
a)
- Tekemällä uusia paketti kampanjoita esim. "Osta limppari ja suklaamuna toinen tuote puoleen hintaan".
- Alentamalla joidenkin tuotteiden hintaa.
- Opiskelijana tiedän, että halvemmat tuotteet myy hyvin ja ne herättää mielenkiinnon. Koulupäivän aikana tulee ostettua paljon pientä naposteltavaa esim. suklaa/kaura patukat sekä limut/pillimehut, siksi niiden hinnan alennus saa lisää ostajia.
b)
- Koululla toimii myös toinen kioski mistä voi ostaa samoja tuotteita kuin meiltä, mutta me voimme tarjota tuotteet parempaan hintaan ja houkutella asiakkaat erilaisilla kampanjoille juuri meidän myymäläämme. Myymälä sijaitsee myös paremmalla paikalla kuin toinen myymälä.
Mitä markkinointi keinoja käytän?
- Mainostamalla tuotteita ja kampanjoita mangustin facebook sivuilla, snapchat:issä sekä koulun käytävillä erilaisilla huomiota herättävillä hintajulisteilla.
Kuinka tuotteesi/palvelusi asemoituu markkinoille?
- Mangustiin valitaan tuotteet asiakkaiden mukaan, eli myytävien tuotteiden päätösvalta on opiskelijoilla, jolloin myymälässä ei ole tuotteita jotka eivät myy.
- Myös se tekee myymälästä houkuttelevan kun myyjinä toimii koulun opiskelijat, eli ostaja ja myyjä ovat saman tasoisia joka tekee ostoksien tekemisestä mukavaa.
Millainen on tuotteesi/palvelusi luonne?
- Mangusti on erittäin opiskelija ystävällinen myymälä
- Mangustissa on mukava asioida, koska se on pieni ja siisti myymälä.
- Mangustista on mukava ostaa tuotteita, koska sieltä saa tuotteita pikkuhiluilla joita opiskelijalla on aina taskunpohjalla.
Mangusti on opiskelijaystävällinen, kodikas, kätevä ja lämmin henkinen
Tuotteet
https://verkkokauppa.emetro.fi/wihurib2bstorefront/fi/EUR//Teolliset-elintarvikkeet/Makeiset/Sesonkimakeiset/KINDER-MAXI-SURPRISE-100G-JOULUYLL%C3%84TYSSUKLAAMUNA/p/4008400230726
https://verkkokauppa.emetro.fi/wihurib2bstorefront/fi/EUR//Nonfood/Astiat-ja-v%C3%A4lineet/Ruuantarjoiluastiat/COCA-COLA-LASI-0%2C4L-6KPL/p/6415600027335
Tavoitteet
- lisätä myyntiä 20 tuotteella yhden kuukauden aikana, joko niin että yksi asiakas ottaa useamman tuotteen tai useampi asiakas käy mangustissa
Asiakkaat
- Mangustin asiakkaina toimii opiskelijat sekä opettajat sekä myös satunnaisesti muu koulun sisäinen henkilökunta.
Kuinka saavuttaa tavoitteet?
a)
- Tekemällä uusia paketti kampanjoita esim. "Osta limppari ja suklaamuna toinen tuote puoleen hintaan".
- Alentamalla joidenkin tuotteiden hintaa.
- Opiskelijana tiedän, että halvemmat tuotteet myy hyvin ja ne herättää mielenkiinnon. Koulupäivän aikana tulee ostettua paljon pientä naposteltavaa esim. suklaa/kaura patukat sekä limut/pillimehut, siksi niiden hinnan alennus saa lisää ostajia.
b)
- Koululla toimii myös toinen kioski mistä voi ostaa samoja tuotteita kuin meiltä, mutta me voimme tarjota tuotteet parempaan hintaan ja houkutella asiakkaat erilaisilla kampanjoille juuri meidän myymäläämme. Myymälä sijaitsee myös paremmalla paikalla kuin toinen myymälä.
Mitä markkinointi keinoja käytän?
- Mainostamalla tuotteita ja kampanjoita mangustin facebook sivuilla, snapchat:issä sekä koulun käytävillä erilaisilla huomiota herättävillä hintajulisteilla.
Kuinka tuotteesi/palvelusi asemoituu markkinoille?
- Mangustiin valitaan tuotteet asiakkaiden mukaan, eli myytävien tuotteiden päätösvalta on opiskelijoilla, jolloin myymälässä ei ole tuotteita jotka eivät myy.
- Myös se tekee myymälästä houkuttelevan kun myyjinä toimii koulun opiskelijat, eli ostaja ja myyjä ovat saman tasoisia joka tekee ostoksien tekemisestä mukavaa.
Millainen on tuotteesi/palvelusi luonne?
- Mangusti on erittäin opiskelija ystävällinen myymälä
- Mangustissa on mukava asioida, koska se on pieni ja siisti myymälä.
- Mangustista on mukava ostaa tuotteita, koska sieltä saa tuotteita pikkuhiluilla joita opiskelijalla on aina taskunpohjalla.
Mangusti on opiskelijaystävällinen, kodikas, kätevä ja lämmin henkinen
maanantai 24. lokakuuta 2016
keskiviikko 25. toukokuuta 2016
Seuranta
Emme olleet kahtena ensimmäisenä päivänä tehneet tavoitteita, sillä
olimme esittelemässä tuotteita ennen muuta ryhmää ja emme tienneet vielä
miten ne tavoitteet tehdään.
Kolmannella kerralla 15.4. tavoitteenamme oli saada Tokmannilla ainakin 50 kontaktia, mikä meni liian ylös tavoitteena. Saimme kuitenkin noin 40 kontaktia ja möimme paljon leipiä. Päivä ei epäonnistunut, mutta emme olleet ennen olleet Tokmannilla, joka on pienempi kauppa kuin K-Citymarket tai Prisma.
Luulen kontaktien vähäisyyden johtuneen pienemmästä kaupasta sekä erilaisesta asiakasryhmästä.
Neljännellä kerralla olimme vappua edeltävänä perjantaina päivä oli niin vilkas, etten kunnolla ehtinyt edes laskea kontakteja. Saimme niitä kuitenkin luultavasti yli 50, eli sen päivän tavoitteet ylittyivät reilusti. Tavoitteenamme oli saada vähintään 35 kontaktia ja myydä taas paljon leipiä..
Seuraavaksi olimme jälleen Tokmannilla ja tavoitteenamme oli saada 40 kontaktia, ja niitä tulikin noin 45. Kontaktien määrä oli erittäin positiivinen verrattuna Tokmannin kontakteihin.
Kuudennella kerralla olimme K-Citymarketilla ja päivä oli yllättävän hiljainen. Tosin esittelypäivä oli keskiviikko, joten luulen hiljaisuuden johtuneen juurikin siitä. Saimme n. 35 kontaktia ja leipiä meni yllättävän vähän.
Tavoitteemme olivat silloin hieman liian korkeat.
Viimeisellä kerralla leipäesittelyssä olimme Prismalla, ja kontakteja tuli 40, juuri tavoitteideni mukaan.
Pidämme vielä kaksi päivää koululla, teen niistä seurannan myöhemmin.
Tavoitteiden mittaamista olisin voinut kehittää, jos olisin ehtinyt ottaa aikaisemminkin tarkat tavoitteet ja kontaktien määrät sekä myös myydyt leivät. Seuranta oli hieman haasteellista, koska kontakteja kävi useampia kerralla eikä siinä voinut keskittyä kontaktien tarkkaan lukumäärään kun piti asiakkaidenkin kanssa keskustella.
Olisin mielelläni tehnyt esittelyjä enemmänkin, koska olisin voinut oppia esittelystä vielä lisää ja esittelyjä olisi saanut olla useamman kerran samalla viikolla, koska mielestäni esittelypäivien väli oli liian pitkä.
Viimeisellä kerralla leipäesittelyssä olimme Prismalla, ja kontakteja tuli 40, juuri tavotteidemme mukaan.
Ensimmäinen koululla esittely tapahtui mangustin sisällä, sillä pidimme samalla myymälää auki. Esittelimme Bonaquan Appelsiini-Mango kivennäismehua, ja saimme 11 kontaktia. Tavoitteet olivat vähintään 15 kontaktia.
Toinen esittely koululla meni paremmin, esittelimmi Hartwall Jaffan aurinkohedelmä limpparia, ja saimme 18 kontaktia. Ylittyi siis se 15 kontaktin tavoite. Monet kävivät myös useammin maistelemassa, mikä oli mukavaa. Luulemme useamman kontaktin johtuvan siitä, että olimme aulassa emmekä mangustin sisällä.
Tehtävä tehty yhdessä Riikan kanssa.
Kolmannella kerralla 15.4. tavoitteenamme oli saada Tokmannilla ainakin 50 kontaktia, mikä meni liian ylös tavoitteena. Saimme kuitenkin noin 40 kontaktia ja möimme paljon leipiä. Päivä ei epäonnistunut, mutta emme olleet ennen olleet Tokmannilla, joka on pienempi kauppa kuin K-Citymarket tai Prisma.
Luulen kontaktien vähäisyyden johtuneen pienemmästä kaupasta sekä erilaisesta asiakasryhmästä.
Neljännellä kerralla olimme vappua edeltävänä perjantaina päivä oli niin vilkas, etten kunnolla ehtinyt edes laskea kontakteja. Saimme niitä kuitenkin luultavasti yli 50, eli sen päivän tavoitteet ylittyivät reilusti. Tavoitteenamme oli saada vähintään 35 kontaktia ja myydä taas paljon leipiä..
Seuraavaksi olimme jälleen Tokmannilla ja tavoitteenamme oli saada 40 kontaktia, ja niitä tulikin noin 45. Kontaktien määrä oli erittäin positiivinen verrattuna Tokmannin kontakteihin.
Kuudennella kerralla olimme K-Citymarketilla ja päivä oli yllättävän hiljainen. Tosin esittelypäivä oli keskiviikko, joten luulen hiljaisuuden johtuneen juurikin siitä. Saimme n. 35 kontaktia ja leipiä meni yllättävän vähän.
Tavoitteemme olivat silloin hieman liian korkeat.
Viimeisellä kerralla leipäesittelyssä olimme Prismalla, ja kontakteja tuli 40, juuri tavoitteideni mukaan.
Pidämme vielä kaksi päivää koululla, teen niistä seurannan myöhemmin.
Tavoitteiden mittaamista olisin voinut kehittää, jos olisin ehtinyt ottaa aikaisemminkin tarkat tavoitteet ja kontaktien määrät sekä myös myydyt leivät. Seuranta oli hieman haasteellista, koska kontakteja kävi useampia kerralla eikä siinä voinut keskittyä kontaktien tarkkaan lukumäärään kun piti asiakkaidenkin kanssa keskustella.
Olisin mielelläni tehnyt esittelyjä enemmänkin, koska olisin voinut oppia esittelystä vielä lisää ja esittelyjä olisi saanut olla useamman kerran samalla viikolla, koska mielestäni esittelypäivien väli oli liian pitkä.
Viimeisellä kerralla leipäesittelyssä olimme Prismalla, ja kontakteja tuli 40, juuri tavotteidemme mukaan.
Ensimmäinen koululla esittely tapahtui mangustin sisällä, sillä pidimme samalla myymälää auki. Esittelimme Bonaquan Appelsiini-Mango kivennäismehua, ja saimme 11 kontaktia. Tavoitteet olivat vähintään 15 kontaktia.
Toinen esittely koululla meni paremmin, esittelimmi Hartwall Jaffan aurinkohedelmä limpparia, ja saimme 18 kontaktia. Ylittyi siis se 15 kontaktin tavoite. Monet kävivät myös useammin maistelemassa, mikä oli mukavaa. Luulemme useamman kontaktin johtuvan siitä, että olimme aulassa emmekä mangustin sisällä.
Tehtävä tehty yhdessä Riikan kanssa.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)